tisdag 4 augusti 2009

Apoliva

Läste Gp till frukost imorse, kunde inte undgå den här artikeln !


Apolivareklam skapar intensiv debatt
Apotekets Apolivareklam har skapat en intensiv debatt på You Tube och Facebook där folk är "rädda" för tjejen i reklamfilmen, som är producerad av Forsman & Bodenfors.

- Vår tanke har aldrig varit att skrämma någon med reklamen, vår tanke var att våga göra något annorlunda i kosmetikgenren där väldigt många saker ser lika ut, och lyfta fram det svenska vädret och hur det påverkar huden och håret, säger Leif Sorte, projektledaren bakom Apolivareklamen på Forsman & Bodenfors.

Apotekets hudvårdsreklam, med en folkvisesjungande kvinna i ösregnet, har rullat på sedan i början av sommaren. Helt uppenbart har musiken, de regntunga skyarna och modellen Adina Fohlins uttryck satt igång en oanad våg av känslor.

En grupp på Facebook har nu över 87 500 medlemmar för "Jag är rädd för tjejen i Apolivareklamen". Lika många har tittat på reklamfilmen via You Tube och tycker till. Nyligen startades en motgrupp på Facebook - "Vi som INTE är rädda för tjejen i Apolivareklamen".
- Man hoppas ju alltid att man ska beröra och skapa uppmärksamhet, men att det skulle bli så omfattande och debatteras på det här viset var oväntat. Vi tycker att det är helt fantastiskt att det blivit så mycket reaktioner. Det är ju bra, och det tar vi med oss när vi fortsätter att utveckla detta.

Han tycker att sociala medier uppvisar väldigt intressanta fenomen.
- Det bara uppstår någonting, som i det här fallet, och en grupp skapas av att någon reagerat på modellens utseende. Och sedan kan man bara se hur budskapet sprider sig och hur människor kommunicerar, säger Leif Sorte.

Uppenbarligen har det fungerat. Enligt de senaste rapporterna från början på sommaren har försäljningen av Apolivas hudvårdsserie varit väldigt bra. Och Apoteket och Forsman & Bodenfors tänker fortsätta sin marknadsföringsplan under hösten.
- Det är intressant att se vilka känslor reklamen har väckt. Sedan får man lära sig en del av allt som händer omkring, säger han.

Skrämmande eller inte, så kommer Apoliva-modellen Adina Fohlin att bli kvar i kommande höstkampanjer.
- Absolut. Hon är en stor svensk modell. Och det har varit ett medvetet val av hennes uttryck och karaktär, som vi tycker är väldigt bra, säger Leif Sorte.

2 kommentarer:

  1. HAHAHA! Helt klockren ju
    Jag vet massor som är medlem i den gruppen

    SvaraRadera
  2. HAHAHAH! :D
    det är ju typ värt! Snart tas det upp i EU!

    SvaraRadera